Är det klokt att kalla sig klok?

Undrar du varför jag kallar mig kloka gumman? När jag var ung och blev Nordeas första privatekonom sade min chef att de egentligen hade tänkt sig en klok gumma. Nu har jag i alla fall åldern inne för att kallas gumma. Mitt lilla barnbarn sade förresten att hon skulle vilja vara som mormor, en gumma.

Klok gumma är väl det närmaste en kvinna kan komma de vice männens status. Ett gott tecken är att namnet var upptaget. Det finns fler kloka gummor. Hör av er!

Är det så klokt att kalla sig klok? Jag tänker på vad den kloke Tage Danielsson sade att utan tvivel är man inte riktigt klok. Och en annan vis man undrade varför de dumma är så säkra och de kloka så fulla av tvivel. Med den definitionen på klok törs jag.

Kommentera

